Enzimele digestive si digestia

Enzimele din corpul nostru si din alimentele pe care le mâncam sunt de ajutor în procesul digestiv. Digestia începe în cavitatea bucală unde se descompun fizic toate alimentele cu ajutorul limbii si dintilor. Particulele de alimente călătoresc apoi în stomac unde sunt digerate mai mult de sucurile gastrice acide.

Odata ce produsele alimentare parasesc stomacul şi intră în intestinul subţire, mai multe lichide digestive se adaugă. Aceste fluide contin enzime, care ajuta în procesul digestiv. De exemplu, pancreasul secreta trei enzime în intestinul mic: amilază, protează, şi lipaza. Aceste enzime sunt, de asemenea, produse de peretele intestinal. Fiecare dintre aceste enzime au locuri speciale obligatorii numite receptori care ajută la potrivirea cu şi leagarea de un anumit tip de nutrienţi.

De exemplu, amilaza digera carbohidratii, cum ar fi amidonul care se găseste în cartofi şi paste făinoase. Proteaza ajuta organismul la descompunerea proteinelor care se gasesc in alimente cum ar fi carnea în blocuri mici, care pot fi apoi folosite pentru a construi si mentine tesuturile corpului. Lipaza ajuta organismul in descompunerea grăsimilor şi uleiurilor, care pot ajuta la scaderea cantitatii de grăsimi care circula in fluxul sanguin.

Sfaturi pentru o buna digestie

1. Mănâncă în ordinea digestibilitatii.

Gândiţi-vă la o autostradă pe care circula unele masini mai lente iar in spatele lor se afle alte masini mai rapide, cauzând un blocaj de trafic. Acelaşi lucru este valabil si pentru alimente. Este recomandat  sa se consume alimentul care se digera cel mai rapid si se pastreaza  cel mai greu de digerat pentru a doua jumătate a mesei.

Aici sunt secvente de timp pentru diferite grupe de alimente:

• Apa si sucuri: 20-30 minute

• Fructe, piureuri, supe: 30-45 de minute

• Legume: 30-45 de minute

• Fasole, cereale, amidon: 2-3 ore

• Carne, peşte, carne de pasăre: 3 ore sau mai mult

2. Consuma lichide calde in timpul meselor. Bauturile reci ca gheaţa pot încetini procesul digestiv, la fel cum actioneaza gheata pe un muşchi. Musculatura se rigidizează şi nu funcţionează, de asemenea. Temperatura calda a apei, sucurilor, ceaiurilor sau cafelei decafeinizate va încuraja buna digestie.

3. Mănâncă la intervale regulate. Este important ca mesele să fie regulate. Consumul de alimente şi de grupuri similare, la momente similare, în fiecare zi are un efect de reglare asupra sistemului digestiv.

4. Fii constient de ceea ce mananci si de dimensiunile portiilor. Supraconsumul de alimente este cauza numarul unu de indigestie. Creierul nostru semnalează senzatia de satietate la aproximativ zece minute dupa ce suntem de fapt satui complet. Deci, este important sa nu se consume alimente pana la instalarea senzatiei de saturatie.

5. Mesteca mancarea complet şi nu vorbi în timp ce mănânci. Mestecatul incomplet şi vorbitul în timpul mancatului pot  provoca înghiţire prematură. Sistemele digestive nu sunt concepute pentru a digera bucati mari de alimente, iar atunci când ajung bucati de dimensiuni mari în stomac se poate produce o digestie incompletă (disconfort digestiv).

6. Relaxaţi-vă în timp ce manancati. Consumul de alimente atunci când ersti grabit creste stresul si incetineste procesul digestiv. Creaza-ti o atmosferă plăcută, liniştitoare atunci când mănânci şi asigura-te că iti poti dedica timp pentru a manca.

7. Nu manca noaptea tarziu. Trupurile noastre, inclusiv sistemul nostru digestiv, încetinesc seara pentru a se odihni şi întineri. Când se consuma mâncare la aceste ore târzii nu sunt suficiente enzime digestive pentru a digera corect. Acest alimente nedigerate stau în stomac şi de multe ori perturba somnul.

8. Fa o plimbare dupa masa. Fi activ pentru 30 de minute după fiecare masă. Creşterea activităţii fizice ajută la relansarea sistemului digestiv şi creşte producţia de enzime digestive. Acest lucru va duce la o digestie mai completă a produselor alimentare si disconfort digestiv mai puţin.

 

Astenia este definita ca un nivel anormal de slăbiciune sau de oboseală. Tipurile de astenie variază, la fel ca si cauzele. Unele persoane experimenteaza astenie in tot corpul, în timp ce la altele este localizata într-un anumit domeniu.

Astenia este un termen medical larg folosit pentru a descrie pe cineva care se afla într-o stare de slăbiciune şi de multe ori se referă la o pierdere a capacităţii. Atunci când o persoana se afla într-o stare de astenie, totul pare un efort ; tot ceea ce facea pentru a se simti bine acum pare a avea nevoie de prea multa energie.

Organismul astenicilor este slăbit şi, de asemenea, si sistemul imunitar, lăsându-i vulnerabili la o serie de boli şi infecţii pe care, în condiţii normale, le-ar depasi destul de uşor. Sunt, deci, mai susceptibili de a contracta raceala sau gripa, care deobicei sunt prezente in perioadele de astenie, iar acesta este ultimul lucru de care ar avea nevoie un astenic atunci când deja se afla într-o stare de oboseală şi slăbiciune.

Termenul astenie este derivat din latinescul “astheneia”, care, la rândul său a fost derivat din cuvântul grecesc “asthenes”, adica slab. Ca un termen medical, astenia a apărut pentru prima dată în limba engleză în 1802.

In general, astenia afecteaza intregul organismul, si este cauzata de orice condiţie care ar putea induce slăbiciune sau o pierdere de vitalitate. Exemplele includ fibromialgie sau alte condiţii debilitante de durere, ​​cancer si tratamentele asociate cu acesta, leucemie, precum şi otrăvire chimică.

Astenia neurocirculatorie

Un tip de astenie localizata este cunoscuta sub numele de astenie neurocirculatorie, de asemenea, cunoscuta sub numele de sindromul Da Costa. Adesea experimentata de soldaţii care au vazut recent o luptă, astenia neurocirculatorie este caracterizată prin dificultăţi de respiraţie, palpitaţii, nervozitate, disconfort toracic şi slăbiciune. Mai degrabă decât a fi o afectiune cronica, acest tip de astenie tinde să se manifeste în atacuri.

În timp ce debilitatea si slabiciunea  caracterizate de astenie sunt cel mai frecvent asociate cu recuperarea in urma unor boli fizice sau prejudicii, ii afectează, de asemenea, si pe cei care sufera de probleme emotionale sau cognitive, cum ar fi depresia severă sau stresul.

Oricare ar fi cauza, instalarea unei stari de slăbiciune, de obicei, lasă sentimentul de oboseala usoara sau epuizare fizica slaba.

Ajutor pentru astenie

Remediile naturale din plante şi homeopate pot ajuta cu siguranta la recuperarea spiritului într-o perioadă de convalescenţă.

Anumite ingrediente din plante, cum ar fi Hypoxis rooperi (extract de cartof din Africa), Agothosma betulina, ginseng siberian, Echinacea şi Olea europea (extract din frunze de măsline), pot ajuta la stimularea poftei de mâncare, pentru a stimula sistemul imunitar şi pentru a reduce oboseala –astfel pot fi abordate simptomele majore ale debilitatii astenice pentru o recuperare rapida.

Remediile pe bază de plante sunt 100% sigure, fara efecte secundare – deşi este important să fie achizitionate de la o companie de renume pentru  o putere şi eficacitate terapeutică maxima.

Remedii naturale pentru astenie

1. Creşterea consumului de vitamina C

Potrivit specialistilor in nutritie, cele mai bune surse de vitamina C sunt catina (contine de 10 ori mai multa vitamina C decat citricele), macesele, ardeii iuti, coacăzele negre (contin de 4 ori mai multa vitamina C decât portocalele), urzica, patrunjelul (are 4 de ori mai multa vitamina C decat citricele), rosiile, kiwi (mai bogat în vitamina C decât portocalele) şi varza de Bruxelles.

2. Sportul in aer liber face minuni

Dacă aveţi timp, incepeti ziua cu o plimbare sau o alergare în parc. Dacă serviciul nu vă permite să faceti acest lucru seara. Orice activitati fizice sunt binevenite, inclusiv înotul, dansul, exercitiile de fitness, etc.

3. «  La revedere » grăsimilor si « Bine ati venit » fructelor şi legumelor!

Iarna ne dă mai puţine oportunităţi de legume si alimente proaspete, insa putem alege fructe proaspete de sezon şi cateva plante aromatice (patrunjel, marar, ceapa uscata). Odata cu venirea primaverii oferta devine bogata si variata in fructe, legume si plante aromatice de toate tipurile (pătrunjel, mărar,leustean, telina, spanac, salata verde, ceapa verde, urzica, stevie, leurda).  Pot fi consumate sub forma de amestec in salate, in blender, sau gatite. Cu cat sunt mai diverse şi pline de culoare, cu atât este mai bine pentru sanatatea noastra !

4. Alegeti alimente bogate în magneziu şi fier

Cele mai bune surse de magneziu se găsesc în: sfeclă, spanac, naut, caise uscate, fasole albă şi roşie, porumb fiert, broccoli, păpădie, nuci, seminte de floarea soarelui, migdale, smochine uscate, curmale uscate , prune uscate, banane. Absorbtia fierului este stimulată de vitamina C. Cele mai bune surse de fier: carne, făină fortificata cu fier şi derivatele sale, ouă, chimen, oregano, frunze de dafin, patrunjel, scorţişoară, piper negru, boia de ardei, ciuperci, boabe de cafea, germeni de grau, urzici.

5. Inprospatati-va cu ceai verde

Imbunatateste nivelul de energie şi vă ţine în formă în timpul zilei.

 

Power Mins a fost un supliment foarte popular în gama de produse CaliVita încă de la lansarea sa. Şi nici nu este de mirare, deoarece compoziţia acestui produs de o calitate excelentă oferă o suplimentare zilnică ideală cu minerale.

Se ştie că vitaminele, aminoacizii, antioxidanţii, pro­bio­ticele care ajută la menţinerea sănătăţii florei intestinale sunt indispensabile pentru funcţionarea nor­mală a organismului. Precum vitaminele, şi mineralele sunt componente esenţiale pentru corpul nostru şi, tot ca în cazul vitami­nelor, necesarul de minerale trebuie acoperit din surse externe.

Circa 99,5% din calciul absorbit este depozitat în oase şi în dinţi, iar restul formează o componentă vitală a plasmei sanguine. Participă la procesele de coagulare sanguină, la contracţia musculară (nu doar a muşchilor scheletici, ci şi a celor respiratori şi a miocardului), iar zilnic sunt înlocuite 1.000 mg de calciu. Din acest motiv, suplimentarea cu calciu are o importanţă deosebită, fiindcă oasele noastre funcţionează ca un depozit care poate fi „extins” până cel târziu la vârsta de 30 de ani, după care urmează o stare de echilibru şi, inevitabil, reducerea cantităţii de calciu. Prin urmare, suplimentarea zilnică suficientă cu calciu nu este importantă doar pentru funcţionarea normală a metabolismului, ci şi pentru protecţia oaselor. Recent, a fost studiat şi rolul pe care calciul îl joacă în obţinerea unui indice de masă corporală normal, iar unele studii clinice demonstrează că acest mineral ajută în curele de slăbire. Pentru multe persoane, acesta face parte din „farmacia” de la domiciliu, fiindcă se poate dovedi de mare ajutor în ameliorarea simptomelor neplăcute din sezonul alergiilor.

Magneziul, ca şi calciul, joacă un rol multiplu în organism. Acesta reprezintă constituentul de bază a sute de enzime, participă la procesele de producere a energiei, precum şi la sinteza proteinelor, contribuie la funcţionarea sănătoasă a sistemului cardiovascular şi a muşchilor. În caz de deficienţă de calciu, pot apărea spasmele musculare şi crampele caracteristice ale gambei (cârcei) din timpul nopţii.

Zincul este un important element antioxidant, este indispensabil în lupta împotriva radicalilor liberi. Participă, de asemenea, şi la funcţionarea sistemului imunitar, stimulând dezvoltarea celulelor imunitare.

Fierul este esenţial în formarea sângelui şi transportul oxi­genului. În caz de deficienţă cronică de fier, sunt produse glo­bu­le roşii nefuncţionale, oxigenarea ţesuturilor poate deveni insu­ficientă şi poate apărea anemia. Conform unei estimări a OMS, anemia afectează cel puţin 10-20% dintre copiii, bătrânii şi feme­ile de pe întregul glob.

Iodul este, probabil, unul dintre cele mai cunoscute minerale, care joacă un rol esenţial în funcţionarea glandei tiroide. Însă puţini oameni ştiu că unele regiuni ale Europei sunt caracterizate de o deficienţă cel puţin minimă de iod. În consecinţă, trebuie asigurat un aport adecvat de iod, deoarece funcţionarea glandei tiroide afectează metabolismul carbohidraţilor, grăsimilor şi proteinelor. Mai puţin cunoscut este faptul că seleniul joacă, de asemenea, un rol important în producţia normală de hormoni tiroizi , care, la rândul lor, sprijină sistemul imunitar.

Datorită rolului pe care îl joacă în cadrul metabolismului, cromul este un component frecvent al produselor ce sprijină reducerea masei corporale. Acesta influenţează metabolismul carbohidraţilor (şi, în consecinţă, şi pe cel al proteinelor şi grăsimilor), iar unele studii au demonstrat că poate atenua şi pofta de carbohidraţi.

Manganul joacă un rol multiplu în organismul uman. Participă la procesele de producere a energiei, la metabolismul proteinelor, grăsimilor şi carbohidraţilor, menţine structura sănătoasă a oaselor şi este un antioxidant eficient, sprijinind protecţia celulelor.

Este evident că aceste microelemente participă la nenumărate procese din organism; prin urmare, suplimentarea lor zilnică este extrem de impor­tantă. Vara, când prin transpiraţie pierdem o cantitate sem­ni­fica­tivă de minerale, aceasta trebuie neapărat suplimentată, pen­tru funcţionarea normală a organismului!

 

Probabil că v-aţi întrebat de multe ori cum de reuşesc terenurile arabile existente să satisfacă necesarul de alimente al unei populaţii în continuă creştere. Din păcate, adesea este nevoie de intervenţii umane violente pentru a se asigura producţia de alimente la preţuri accesibile.

Noile terenuri arabile, practic infertile, trebuie tratate cu substanţe chimice puternice, care sunt, în majoritatea cazurilor, permise, pentru a obţine recolte ce depăşesc producţia normală. Însă din ce în ce mai multe persoane sunt conştiente de pericolul pe care îl reprezintă utilizarea acestor chimicale, care pot rămâne mult timp în alimente, fapt ce cauzează probleme de sănătate pe termen lung.

Cu toate că producătorii de încredere respectă reglementările în vigoare şi aşteaptă ca aceste substanţe să se descompună şi să devină inofensive pentru oameni, multe persoane aleg să consume variantele organice (sau bio) ale unei întregi serii de produse, din diverse motive.

De ce merită să alegem alimente produse organic?

  • Cultivarea lor nu poluează mediul înconjurător cu substanţe chimice, deoarece pe post de îngrăşământ se folosesc doar substanţe ecologice, care trebuie să îndeplinească o serie de reglementări stricte.
  • Fiindcă aceste substanţe ecologice sunt mai puţin agresive, este nevoie de mai multe resurse umane pentru a obţine aceeaşi eficienţă. În multe cazuri, insectele dăunătoare sunt îndepărtate manual şi prăşitul se face tot manual, astfel încât cumpărătorii de produse bio sprijină şi angajările de personal.
  • Deoarece nu folosesc fertilizatori artificiali, fermele bio nu poluează solul şi apele potabile.
  • Conform unor studii, produsele care provin de la fermele bio pot conţine cu până la 25% mai mulţi nutrienţi decât produsele obişnuite. Carnea de pasăre şi laptele de la fermele bio conţin mai multe proteine şi o cantitate semnificativ mai mare de minerale, vitamine şi acizi graşi. Gândiţi-vă doar că animalele de la fermele bio au condiţii de viaţă mult mai bune decât cele de la crescătoriile obişnuite.
  • În cadrul procesului de producţie, producătorii bio evită utilizarea de substanţe artificiale, folosind, de cele mai multe ori, substanţe naturale aromatizante pentru a obţine gustul dorit; de asemenea, se evită cu consecvenţă aplicarea de potenţatori de aromă şi conservanţi artificiali.
  • Preţul produselor bio poate părea mai mare, la o primă vedere, dar trebuie să ţinem cont de faptul că, de aceşti bani, primim produse de o calitate superioară, bogate în substanţe nutritive.
  • Fiindcă reglementările privind clasificarea unui produs drept bio sunt foarte stricte, aceasta reprezintă o garanţie solidă pentru clienţi că primesc exact ceea ce scrie pe etichetă!

Pentru a ne proteja planeta pentru generaţiile viitoare, este foarte important să ne modificăm urgent modul de gândire. Paşii mici, şi apoi mai mari, făcuţi de fiecare persoană pot duce la o dezvoltare de durată, iar lista lungă de modificări necesare o putem începe cumpărând chiar astăzi produse bio. Aceasta nu este doar o investiţie pe termen lung, ci poate produce schimbări perceptibile chiar acum! În curând: CaliVita vă prezintă noul produs bio certificat, Organic Noni! Disponibil în curând în magazinele din ţara noastră, precum şi în magazinele virtuale CaliVita.

Sursă:
The nutritional advantages of bio products and the necessity of a change in attitude – prof. dr. Árpád Pusztai